Sunday 15 March 2015

GURU PENDIDIKAN PEMULIHAN


CIRI-CIRI GURU  PENDIDIKAN PEMULIHAN YANG BAIK


  • Mempunyai peribadi yang stabil
  • Luas bacaan & cerdas
  • Tidak takut disisihkan
  • Sentiasa ingin belajar, kecekapan pengajaran & pentaksiran
  • Berkeupayaan mengenal pasti masalah murid & punca masalah Berkemahiran &berpengetahuan menggunakan alat-alat yang sesuai untuk tujuan pemulihan, seperti alat ujian saringan & ujian diagnostik
  • Berkebolehan merancang pengajaran pemulihan dari segi objektif, kemahiran, persediaan & pemilihan bahan serta proses menilai



PERANAN PENILAIAN (ASSESSMENT ROLE)


1.  Menyediakan & menjalankan ujian saringan untuk mengenal pasti murid-murid yang menghadapi masalah penguasaan kemahiran asas 3M

2.   Menjalankan ujian diagnostik untuk mengenal pasti masalah-masalah yang dihadapi oleh murid secara khusus

3.  Menjalankan penilaian berterusan & merekod dengan rapi & sistematik



PERANAN PRESKRIPTIF (PRESCRIPTIVE ROLE)


1.   Merancang, menyedia & melaksanakan  program secara individu bagi murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran yang tertentu

2.  Mengadakan bengkel atau demonstrasi pengajaran pemulihan sekiranya diperlukan



PERANAN PENGAJARAN (THERAPEUTIC ROLE)


  1.   Mengajar dengan menggunakan berbagai pendekatan & kaedah serta penggunaan bahan & aktiviti yang berfungsi agar objektif-objektif pembelajaran khususnya dapat dicapai

     2.  Menilai & merekod prestasi murid dari semasa ke semasa

      3.  Mengajar bersama-sama dengan guru kelas secara team-teaching atau khidmat damping          sekiranya perlu


PERANAN KHIDMAT BANTU (SUPPORTIVE ROLE)


1.  Membantu guru-guru merancang & mengubah suai aktiviti-aktiviti dan bahan-bahan pengajaran & pembelajaran

2.  Membimbing & memberi tunjuk ajar kepada guru-guru mengenai teknik-teknik mengajar kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran


PERANAN PERHUBUNGAN (LIAISON ROLE)

BERHUBUNG DENGAN;

1.  Pentadbir sekolah-Guru Besar & GPK

2.   Guru-guru lain-guru kelas & guru subjek

3.   Ibu bapa & waris

4.   Masyarakat

5.    Khidmat sokongan-pegawai perubatan, kaunselor   & agensi luar


PERANAN KAUNSELING (COUNSELING ROLE)


1.   Memupuk hubungan mesra (rapport) dengan murid dalam suasana yang bebas dari ancaman

2.   Menolong mengubah tingkah laku murid ke arah yang positif



PERANAN ADVOKASI (ADVOCATIVE ROLE)

 1.  Wujudkan jaringan hubungan sesama guru pemulihan sama ada di peringkat PKG, daerah malah sehingga ke peringkat negeri

2.  Dedahkan apa yang dibuat kepada rakan sejawat, pentadbir sekolah & juga para waris melalui program ‘reach out atau outreach’







No comments:

Post a Comment