CIRI-CIRI
GURU PENDIDIKAN PEMULIHAN YANG BAIK
- Mempunyai peribadi yang stabil
- Luas bacaan & cerdas
- Tidak takut disisihkan
- Sentiasa ingin belajar, kecekapan pengajaran & pentaksiran
- Berkeupayaan mengenal pasti masalah murid & punca masalah Berkemahiran &berpengetahuan menggunakan alat-alat yang sesuai untuk tujuan pemulihan, seperti alat ujian saringan & ujian diagnostik
- Berkebolehan merancang pengajaran pemulihan dari segi objektif, kemahiran, persediaan & pemilihan bahan serta proses menilai
PERANAN PENILAIAN (ASSESSMENT ROLE)
1. Menyediakan & menjalankan ujian
saringan untuk mengenal pasti murid-murid yang menghadapi masalah penguasaan
kemahiran asas 3M
2. Menjalankan ujian diagnostik untuk
mengenal pasti masalah-masalah yang dihadapi oleh murid secara khusus
3. Menjalankan penilaian berterusan
& merekod dengan rapi & sistematik
PERANAN PRESKRIPTIF (PRESCRIPTIVE ROLE)
1. Merancang, menyedia &
melaksanakan program secara individu
bagi murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran yang tertentu
2. Mengadakan bengkel atau demonstrasi
pengajaran pemulihan sekiranya diperlukan
PERANAN PENGAJARAN (THERAPEUTIC ROLE)
- Mengajar dengan menggunakan berbagai pendekatan & kaedah serta penggunaan bahan & aktiviti yang berfungsi agar objektif-objektif pembelajaran khususnya dapat dicapai
2. Menilai & merekod prestasi murid
dari semasa ke semasa
3. Mengajar bersama-sama dengan guru
kelas secara team-teaching atau khidmat damping sekiranya perlu
PERANAN KHIDMAT BANTU (SUPPORTIVE ROLE)
1. Membantu guru-guru merancang &
mengubah suai aktiviti-aktiviti dan bahan-bahan pengajaran & pembelajaran
2. Membimbing & memberi tunjuk ajar
kepada guru-guru mengenai teknik-teknik mengajar kanak-kanak yang menghadapi
masalah pembelajaran
PERANAN PERHUBUNGAN (LIAISON ROLE)
BERHUBUNG DENGAN;
1. Pentadbir sekolah-Guru Besar &
GPK
2. Guru-guru lain-guru kelas & guru
subjek
3. Ibu bapa & waris
4. Masyarakat
5. Khidmat sokongan-pegawai perubatan,
kaunselor & agensi luar
PERANAN KAUNSELING (COUNSELING ROLE)
1. Memupuk hubungan mesra (rapport)
dengan murid dalam suasana yang bebas dari ancaman
2. Menolong mengubah tingkah laku murid
ke arah yang positif
PERANAN ADVOKASI (ADVOCATIVE ROLE)
1. Wujudkan jaringan hubungan sesama
guru pemulihan sama ada di peringkat PKG, daerah malah sehingga ke peringkat
negeri
2. Dedahkan apa yang dibuat kepada
rakan sejawat, pentadbir sekolah & juga para waris melalui program ‘reach
out atau outreach’
No comments:
Post a Comment