Wednesday 11 February 2015

CIRI-CIRI PEMULIHAN KHAS


PENDAPAT  TOKOH


-AE TANSLEY DAN R.CULLIFORD-
kanak-kanak pemulihan adalah kanak-kanak yang mempunyai intelek dan kecerdasan yang rendah juga kurang berkebolehan menerima pendidikan biasa.”

-M.FCLOUGH
“ kanak-kanak pemulihan ialah kanak-kanak yang kurang taakul, kurang berkemampuan membuat sesuatu keputusan atau kesimpulan dan kurang memahami tentang perkara-perkara yang agak abstrak.”

-SHARIFAH RAHMAH ALI
“ kanak-kanak yang gagal menerima pelajaran dan mereka ini berkemampuan mempunyai kecerdasan yang tinggi, yang sederhana dan di bawah paras sederhana. Kita tidak masukkan kategori kanak-kanak yang terlalu lemah (mentally retarded).”



CIRI-CIRI  KANAK PEMULIHAN


  • Emosi dan tingkahlaku
  • Sosial
  •   Kesihatan
  •   Kesedian belajar
  •  Pengamatan

1-   Emosi dan tingkahlaku

  • Perasaan rendah diri
  •  Perasaan risau
  • Sedih / hiba / duka
  •   Cepat bosan / jemu terhadap pelajaran
  • Takut dengan perkara baru
  • Degil,  tidak  patuh  arahan
  •  Pasif
  •  Malas


2-Sosial

·         Gelisah – tidak selesa dengan guru atau rakan
·         Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
·         Gemar  menghisap atau  menggigit jari / kuku.
·         Selalu tidak hadir ke sekolah dengan pelbagai alasan.
·         Selalu menangis - enggan masuk kelas.
·         Hyper aktif – selalu bergerak dan menganggu   kawan.

3-      Kesihatan

  •    Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
  •  Tumbesaran tubuh badan tak seimbang (gemuk/kurus)
  •   Tumpuan perhatian terhad- masalah   penglihatan.
  •     Lemah gerakan moto-kasar dan halus.
  •  Kesihatan terganggu - seperti selalu sakit,
  •  Sakit terlalu lama dan teruk.
  •  Kurang menjaga kebersihan diri.

4-      Kesedian belajar

          Belum bersedia untuk belajar.
          Kurang perbendaharaan kata.
          Lemah pemahaman.
          Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
          Kurang  matang – IQ tidak seimbang dengan     umur hayat.


5-      Pengamatan

          Tidak  kenal perbezaan  bentuk,  saiz,  warna  dan  turutan.
          Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
          Keliru konsep ruang dan mencari arah.
          Lambat mengkelas benda.
          Kesukaran menghubungkaitkan pelajaran yang lama dengan yang baru.
          Tidak dapat menyelesaikan masalah.












No comments:

Post a Comment