KONSEP
Pendidikan
pemulihan ialah:
•
“Suatu
perkhidmatan yang diadakan khusus untuk murid-murid yang menghadapi kesulitan
pembelajaraan khususnya dalam menguasai satu-satu kemahiran membaca, menulis
dan mengira sebagai kemahiran asas yang menjadi fokus KBSR”.
OBJEKTIF
•
Membantu
murid mengatasi masalah pembelajaran dalam menguasai kemahiran asas - membaca,
menulis dan mengira.
•
Membantu
murid mengubah sikap negatif dan tingkahlaku yang menjejaskan proses
pembelajaran.
•
Memupuk
serta mengembangkan sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap
pembelajaran.(Panduan Program Pemulihan KBSR Tahap Satu - 1984)
PUNCA
DAN BIDANG KUASA
Surat
Pekeliling Kementerian Pendidikan.
•
Surat
Pekeliling Bahagian Sekolah-Sekolah KPM.
Bil.KP(BS)8691/Jld.II/(32)
bertarikh
22 Januari 1985.
“Guru Khas Pendidikan Pemulihan”
•
Surat
Pekeliling Bahagian Sekolah-Sekolah KPM.
Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V
(26) bertarikh 18 Januari 1986.
“Kelas Khas Pemulihan Di Sekolah
Rendah”
•
Surat
Pekeliling Bahagian Sekolah-Sekolah KPM.
Bil.KP(BS)8502/PK/Jld.V (34)
bertarikh
30 Jun 1989.
“Guru Khas Pemulihan Dan Penubuhan Kelas Khas Pemulihan
Di Sekolah Rendah”
SEJARAH
PENDIDIKAN PEMULIHAN
SEJARAH
LUAR NEGERI
•
Dua
buah negara yang terkenal kerana pendidikan pemulihannya ialah Amerika dan
England
•
Perkembangan
di Amerika berkembang dengan pesatnya setelah termaktubnya PL 94-142, sementara
di England pula selepas Laporan Warnock
SEJARAH
DALAM NEGARA
•
Bermula
pada tahun 1965 apabila 3 orang guru yang mendapat latihan di England kembali
berkhidmat.
•
Sehingga
1968, seramai 9 orang guru telah mendapat latihan di luar negara
PROJEK KHAS
UM
Pendidikan
Imbuhan (Compensatory Education)
•
Pendidikan
Imbuhan dilaksanakan setelah mendapat sumbangan daripada Yayasan Van de Leer
dari Belanda
•
Pendidikan
Pemulihan pula adalah sebahagian daripada Pendidikan Imbuhan
•
Munculnya
konsep pendidikan imbuhan selepas Perang Dunia Kedua di negara-negara Barat
disebabkan wujudnya keadaan sosio ekonomi yang tidak saksama di kalangan rakyat
Pendidikan
Imbuhan (Compensatory Education)
•
Pendidikan
Imbuhan ditujukan kepada kanak-kanak dari kelas sosial bawah yang miskin atau
kanak-kanak ini dilabelkan juga sebagai golongan ‘disadvantaged’ atau ‘kurang
beruntung’ & diberi bantuan khas
•
Di
Britain & Israel bantuan diberikan melalui dasar ‘positive discrimination’
& ‘preferential treatment’
•
Bantuan
yg diberikan; mengurang saiz kelas, menyediakan sukatan pelajaran khas yg
diubahsuai & bantuan kewangan
•
Di
Malaysia Projek Pendidikan Imbuhan khasnya peringkat sekolah rendah telah
dijalankan oleh Kementerian Pelajaran pada tahun 1975-1980
•
Antara
projek tersebut ialah satu kajian rintis yg menghasilkan bahan-bahan untuk
kegunaan guru sekolah rendah yg berminat dalam pengajaran pemulihan
•
Pendidikan
Imbuhan dilaksanakan lebih awal iaitu peringkat awal pembelajaran
•
Guru
menentukan aspek-aspek pembelajaran yang diperlukan
•
Guru
menentukan objektif tingkah laku murid dengan jelas & khusus
•
Guru
boleh mengubahsuai bahan-bahan kurikulum & kaedah P&P yg lebih berkesan
•
Guru
mempunyai hubungan yg baik dgn agensi & badan-badan lain yg boleh membantu
meningkatkan prestasi murid
PERBEZAAN
PENDIDIKAN IMBUHAN & PENDIDIKAN PEMULIHAN
•
Pendidikan
Imbuhan meliputi meliputi kedua-dua faktor yg mempengaruhi pendidikan iaitu
faktor dalam sekolah dan faktor luar sekolah
•
Pendidikan
pemulihan memberi fokus dalam sekolah sahaja
•
Pendidikan
Imbuhan luas skopnya selain mengkaji unsur-unsur pendidikan ianya juga meliputi
unsur-unsur sosio-ekonomi & politik
•
Pendidikan
Pemulihan terbatas kepada faktor pedagogi dalam bilik darjah
No comments:
Post a Comment